Videnskab er for alle

Monday 11 Oct 21
|
by Nasrin Billie

Contact

Andreas Ussingø
AKM
+45 45 25 78 07

Girls' Day in Science

  • En årlig begivenhed arrangeret i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus
  • Sidste år (2020) blev begivenheden aflyst pga corona-krisen
  • Læs mere her

 

Girls’ Day in Science introducerer gymnasiepiger til de teknologiske fag på en praktisk måde med det formål at få flere af dem til at vælge en uddannelsen indenfor STEM-fagene (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Over 200 gymnasiepiger deltog i Girls’ Day in Science på DTU den 6. oktober, som bød på underholdende show med brag og røg, interaktion med kvindelige rollemodeller og workshops omhandlende alt lige fra rumforskning, grøn energi og kemi til vigtigheden af social bæredygtighed i udviklingen af ny teknologi.

Alt sammen for at vække de unge kvinders interesse for STEM-uddannelserne (Science, Technology, Engineering og Mathematics), og for at få dem til øjne de spændende muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab.

Dagens program starter med DTU Science Show, hvor to kvindelige studerende optræder med videnskabelige forsøg som blandt andet byder på hjemmelavede raketmotorer og ildelugtende gasballoner. Derefter følger en rundbordsamtale, hvor fire studerende fra DTU deler egne erfaringer og fordomme, som de havde, før de startede på deres studier.

Efter introduktionen fordeler deltagerne sig på de forskellige institutter, hvor de bruger de næste fire timer på at dykke ned i teknologiens verden med fokus på mennesker, bæredygtighed og innovation.

Inspirerende rollemodeller
Under rundbordssamtalen beder moderator Jonas Rygaard de deltagende gymnasiepiger om at gætte, hvor stor en procentdel af de studerende på DTU, der er kvinder. Flertallet af pigerne gætter rigtigt: 1 ud af 3 DTU-studerende er kvinder.

Forskningen peger på, at årsagen til pigers fravalg dels skyldes manglen på kvindelige rollemodeller og dels fordomme om IT, teknik og naturvidenskab som udelukkende mandefag med et studieliv præget af LAN-fester. Disse fordomme gjorde Freja, Linde, Neha og Malthe, der alle er DTU-studerende, til skamme.

Freja, der har en bachelor i Life Science og Teknologi og arbejder med at forstå fremtidens virusudbrud, fortæller om sin svigermor, der har læst til ingeniør på DTU. Alene dette faktum var nok til, at hun kunne se sig selv tage en teknisk uddannelse, idet hun var i stand til at spejle sig i sin svigermor. I dag er Freja medstifter af foreningen Feministisk Forum, som arbejder for at styrke ligestillingen blandt DTU-studerende.

Neha, der studerer på DTU Elektro, fortæller, at der på DTU findes adskillige fællesskaber, der fungerer som samlingssteder, hvor kvindelige studerende kan mødes, støtte hinanden og have det sjovt sammen.

”Jeg har en passion for robotter, og det er en interesse, som jeg flittigt dyrker i dag, men jeg ville ønske, at jeg i en ung alder var blevet introduceret for det. For tænk, hvad jeg så kunne have drevet det til,” ler Neha.

Neha er initiativtager til Instagram-profilen Nordic Women In Stem, der bl.a. henvender sig til piger i alderen 13-19 år og lærer dem om kodning på en sjov og praktisk måde.

Klar på en fremtid som ingeniør
På workshoppen Technology For All på DTU Skylab, DTU’s Center for Innovation, møder vi Amanda og Mie, der begge går på 3.G på HTX i Hillerød. De understreger, at de er afklarede omkring deres fremtidige valg af uddannelse.

”Jeg vil gerne søge ind på diplomingeniøruddannelsen i Ballerup, fordi jeg er praktisk anlagt. Og jeg har hørt, at jeg studiemæssigt vil passe bedre end der,” fortæller Mie.

Adspurgt om, hvorvidt pigerne vil betegne sig selv som nørder, kommer svaret prompte:

”Ja, vi er nørder. Når man går på Mat-Fys – en ren drengeklasse – som vi gør, så er man nørd. Men det gør ikke spor at være nørd. Det betyder bare, at man har stor interesse for at gå i skole, lave lektier og være med i timerne i skolen. Vi synes jo, at det er spændende at lære noget nyt,” fastslår Amanda. Hun er endnu ikke sikker på, hvilken bacheloruddannelse hun vil læse, men hun er ikke tvivl om, at hun vil gå ingeniørvejen.

Innovation, der gør en forskel
Techology for All People er samtidig den eneste workshop, hvor DTU-studerende er inviteret med for at løse en konkret udfordring stillet af virksomheden Pressalit, der producerer fleksible badeværelsesløsninger. De cirka 70 deltagende gymnasiepiger og DTU-studerende får til opgave at udvikle et produkt, der kan hjælpe kvindelige kørestolsbrugere med at tisse når som helst, hvor som helst.

Helga Mark er født med et handicap, der gør, at hun ikke kan bruge sine fødder. Som kørestolsbruger bistår hun grupperne med at finde løsninger, der tilgodeser handicappedes behov for at komme på toilet udenfor hjemmet. 

”Det er inspirerende at lytte til de unges mange idéer. De er tændte på at løse opgaven, og jeg håber virkelig, at de vil arbejde videre med det, for der er så meget brug for kloge hoveder, der kan udtænke nye produkter og løsninger, som kan gøre livet lidt lettere for os handicappede,” siger Helga Mark.

Anne Mette Thygesen arbejder som industriel designer hos Pressalit. Hun betragter pigernes køn som en styrke i dagens udfordring:

”Mænd lægger typisk deres indsats hos mænd. De har typisk den tekniske knowhow, men mænd har brug for kvinder at sparre med i udviklingen af nye løsninger, fordi vi kan bidrage med et andet og bredere teknologisk perspektiv,” siger Anne-Mette Thygesen, som håber på at indgå samarbejder med de studerende, der har lyst til at arbejde videre med deres idé.  

News and filters

Get updated on news that match your filter.